Gaz ze wschodu płynie, coraz więcej

Dla uspokojenia nastrojów społecznych jestem w obowiązku poinformować, że ilości gazu dostarczane ze wschodu NIE zmniejszyły się w ostatnich dniach. Wręcz zwiększyły.

import-gazu-Ga-System-09-2014.jpg

W czterech punktach odbioru - Drozdowicze, Wysokoje, oraz Lwówku i Włocławku (oba jako PWP - Punkt Wzajemnego Połączenia z rurociągiem jamalskim) we wtorek 9 września (ostatnie dostępne dane) popłynęło 27 milionów m3, gdy tydzień wcześniej - 22 mln m3.

Więc spokojnie - nie ma kryzysu.

Informację tę można wyczytać ze strony Gaz-Systemu - polskiego Operatora systemu przesyłowego. Dla szerszej publiczności podaję tabelkę wpływów gazu ostatnich dni na podstawie porannej analizy danych Operatora.

P.S. 1.
Dla Bankier TV:

gazprom-pgnig-szczesniak-bankier-tv.jpg

P.S. 2
Dla zilustrowania, do czego się odnoszę (pożar się rozszerza):

.

Tematy: 

Komentarze: 24

Jakie są odczyty ze wczoraj?

Bowiem informacja o zmniejszeniu gazu o 45% jest ze wczoraj - a Pan wczorajszych danych nie podał.

Marcin.

Dane z 10.09.

Próbowałem to odczytać, ale zawsze wychodziło mi poniżej 20 mln m3 (18,5)
Może coś robię nie tak?
Pozdrawiam
Krzysztof

Andrzej's picture

szczerze mówiąc...

nie rozumiem. Dane są w kWh, przeliczamy na mln m3.

Ilość przesłanego gazu [kWh] (dane operatywne)
Drozdowicze ostatnie dane 9-09 = 83 197 596 kWh = 7,462 mln m3

itd...

W 10.09 Drozdowicze, PWP,

W 10.09 Drozdowicze, PWP, Wysokoje mi wychodzi łącznie jedynie 213 194 307 kWh, czyli 19,1 mln m3. Jest to o 30% mniej niż dostarczone w 09.09 (27 mln). Podkreślam dostarczone, nie zamówione.

Proszę o pomoc w znalezieniu błędu w moich wyliczeniach.

Absolutnie nie czuję się tu ekspertem. Wziąłem tylko link, który Pan polecił i przelicznik, który Pan podał.

Serdecznie pozdrawiam,
Tomasz Pugacewicz

Andrzej's picture

Rzuciłem okiem

Rzeczywiście 10 września - w dzień, gdy PGNiG ogłosiło pierwszy komunikat - przesyły spadły z 27 do 19,1. Spadły też nominacja na PWP z 13,7 mln 8-09 do 6 mln 10-09. Drozdowicze wzrosły z 9,2 na 11,3. Ale są jeszcze renominacje, a muszę lecieć.

Żeby to policzyć i wyprowadzić wnioski - trzeba posiedzieć, teraz muszę lecieć. I tak mamy opóźnienie 2-dniowe w danych. Możemy tylko odtwarzać sytuację.

Pozdrawiam.

P.S. Pan z UJ?

Podziękowania za odpowiedź.

Dziękuję za odpowiedź. Pierwszy raz sobie tak policzyłem i nie wiedziałem czy ten spadek o 30% dostaw w stosunku do poprzedniego dnia dobrze mi wyszedł.

Oczekiwane dostawy PGNiG na dzień 10.09 chyba nie były stanowczo mniejsze niż dnia poprzedniego. PGNiG zgłosiło na 10.09 zapotrzebowanie rzędu 34,7 mln (o 0,8 mln, czyli o 2%, mniej niż dzień wcześniej, czyli 35,5). Przy najmniej tak mi wychodzi z zestawienia Pana danych i komunikatów PGNiG, ale mogę oczywiście się tutaj mylić. I tak jak Pan pisze może tu dużo innych czynników w grę w chodzić o których ja nie mam zielonego pojęcia:).

Pozdrawiam,
Tomek

P.S. Tak, poznaliśmy się jako paneliści na konferencji "Czarne złote" organizowanej na UJ.

Czy to łamanie kontraktu?

Panie Andrzeju,
dziękuję za prostowanie faktów bo często szum informacyjny jest przytłaczający. Mam pytanie, nawet jeśli nie spada bezwzględna ilość przesyłanego nam gazu, to czy PGNiG miał prawo tak gwałtownie zmienić zapotrzebowanie i czy Rosjanie mogli odmówić? Czy to może jakieś gierki by pokazać że Rosjanie są nierzeteni?

Andrzej's picture

PGNiG nie przekroczyło limitów

PGNiG w szczycie nominacji chciało 34 miliony, więc nie przekroczyło średniej dziennej.

Gazprom powinien dostarczyć, ale pytanie, czy PGNiG to uzgodniło z dostawcą., bo komunikację mają słabą. Więc Gazprom mógł nie dać rady prawie podwoić dostaw w kilka dni.

Nic wielkiego się nie dzieje, wyrównują w najbliższym okrsie wgo nominacji PGNiG, albo odpisują od take-or-pay.

Nic poważnego. normalka, rutyna.

Dostawy

Dostawy są stabilne jak dane wyraźnie wskazują , to PGNiG powiększył sobie zamówienia w Rosji o te 1.5 miliardów m3 (w skali rocznej) gazu rosyjskiego które zaczął ostatnio reeksportować na Ukrainę. Trzeba było jakoś tą dziurę co się w kraju zaczęła robić załatać. Skąd, oczywiście z Rosji bo innego źródła nie ma, pomimo że ren ruski gaz strasznie Polsce śmierdzi. Oczywiście Rosja żądanie olała utrzymując poprzedni poziom dostaw bez zmian. No to Polska dorabia jej teraz gębę zakręczacza kurków. Dość brudna polityka, ale takie czasy nadeszły.

Dostawy

Skoro dostajemy gazu tyle co wcześniej, to PGNiG zwiększyło praktycznie o 100% zamówienia i one nie są realizowane. Pytanie tylko czy ten gaz jest nam potrzebny czy nie???

Andrzej's picture

Nie widzę

Tak gwałtownej potrzeby nie widać, ale to PGNiG najlepiej zna rynek.

gaz ziemny z PGNiG

Może Pan jakoś wytłumaczy skąd przejście rozliczeń dla klientów detalicznych za gaz z m3 na kWh? I dlaczego przyjęto przelicznik powyżej 11 kWh z m3? Próbowałem się dowiedzieć w dziale obsługi ale przekonywano mnie że wartość opalowa to to samo co ciepło spalania więc odpuściłem...

Andrzej's picture

Standard

11,15 = standardowy przelicznik Giełdy Gazu, natomiast realny waha się plus/minus kilka procent.

Czy są jakieś niezależne

Czy są jakieś niezależne źródła informacji o przesyle gazu do Polski?
Pozdrawiam
Karol Michalski

Andrzej's picture

nie ma

jedynym źródłem jest Operator Systemu Przesyłowego Gaz System

TK

Mnie wychodzi, choć może źle ten przesył odczytałem, że 09 to było
PWP - 14,7
Drozdowicze 8,3
Wysokoje 7,0

Czyli w sumie 30 nieco więcej nawet niż pan podał choć może źle coś tam przeczytałem.

Andrzej's picture

Jednostki

jakie jednostki? GWh?
Rano rzucę okiem.

PWP

A skąd wiadomo co to za gaz wprowadzony przez PWP? Przecież może być to zarówno gaz ze wschodu, jak ten może być tam spory udział gazu "importowanego" z Niemiec przez rewers wirtualny.

TK

Wygląda więc na to, że Rosja przeprowadziła test "broni gazowej" i nie waha się strat nawet "wizerunkowych" czy "wiarygodności" , bo silny zawsze tę wiarygodność ma ze względu na swą właśnie siłę.
Stosowanie motywacji li tylko ekonomicznej do wyjaśnień poczynań Rosji może być bardzo zgubne, tym bardziej, że oficjalne komunikaty Gazpromu głosiły, że absolutnie gaz płynie normalnie i nic nie zmniejszyli, czemu przeczyły odnotowane fakty dnia 10.09.14.
Ciekaw jestem danych z 11.09.
Wiarygodność silnego opiera się na jego sile nie na słowach, pacta sunt servanda obowiązuje tak długo jak długo przestrzegam etyki lub nie jestem silniejszy, nawet ekonomicznie. Na to wygląda, że mieliśmy test.

Andrzej's picture

ponure

ponure i niekoherentne z faktami wnioski (łagodnie mówiąc).

Czegoś nie rozumiem w strategii PGNiG widzianej oczami eksperta

Instytutu Jagiellońskiego. ( http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/114044... )
Pan Jakóbik uważa, że gaz na giełdach europejskich jest tańszy od rosyjskiego (ok. 300 USD/m3 vs. ???), więc uzupełniamy "braki" z zachodniego kierunku w tym newralgicznym czasie i jeszcze na tym oszczędzając. Dlaczego w takim razie w ogóle PGNiG próbowało tak drastycznie zwiększyć zakupy tego drogiego, niechcianego gazu z kierunku wschodniego skoro ma rzekomo tańszy gaz z drugiej strony...?
Zwiększone wolumeny zapewne były powyżej tej minimalnej ilości, za którą trzeba płacić (take or pay).
Czy to miała być prowokacja naszych geniuszy, czy może wcale ten gaz rosyjski tak drogo nie wychodzi, skoro w pierwszym odruchu wybiera się go przy zwiększaniu wolumenów...?
Marcin

Andrzej's picture

Czegóż eksperci nie mówią...

Eksperci popadli całkowicie przypadkowo w jednogłośnie brzmiący chór.

Ja niestety nie wiem jeszcze na pewno "dlaczego". Realnie rzecz biorąc stawiam na dwie możliwe wersje wydarzeń, Z analizy wstępnej wynika, że albo:

  • handlowo - chcieli wykonać take-or-pay, żeby nie płacić kary
  • politycznie - ktoś użył PGNiG w rozgrywce przeciw Gazpromowi na forum europejskim

Jeśli oczywiście było to racjonalne działanie, a nie wynik jakichś błędów. Ale nie mam jeszcze do końca danych i nie ułożyłem sobie tego jeszcze w głowie.