Premier Pawlak o dywersyfikacji dostaw gazu

Komentarze

13 komentarzy
Odpowiedź Gazpromu dla pomysłu Jamał II

Rosjanie twardo podtrzymują swoje stanowisko w sprawie Jamału II:

cytuję: <a href="http://www.russiatoday.ru/business/news/19894">www.russiatoday.ru</a>

RT: Poland says the Nord Stream will be three times cheaper if it goes over the country, not underwater, but has the route already been fixed?

A.M.: It’s not correct to compare Nord Stream with the potential extension of the Yamal Europe pipeline. From the very beginning the condition of execution of the 2nd Yamal Europe pipeline was increased demand in Poland for an additional 12 billion cubic metres of gas. We do not see it today, that’s why we’re not discussing this project.

No cóż, oni nie zmieniają swojej strategii, gdyż jak na dzisiajodnosi ona sukcesy.

- - - - - -
Andrzej Szczęśniak

Andrzej Szczęśniak's picture
Andrzej Szczęśniak, 22 stycznia, 2008 - 11:47
Ale te porównania jak i rosyjska odpowiedż dotyczą Jamału 2

a nie Amber.Myśle że Amber miałby szanse.Odległości sa porównywalne a nawet Amber jest krótszy.Rosjanie powinni na to pójść ,bo jednocześnie Amber tak jak Nord Stream przez Bałtyk zbiera gaz zachodniej Syberii i złoż Stockmanna , idzie wzdłuż
estońskiej grnicy i dalej przez Łotwe , Litwe , Obwód iPolske co pozwala ominąć kradnąca gaz Białorusie i dostarczyć bezpośrednio gaz do Obwodu K. (mieli plany odnogi z Nrd Stream z morza do Obwodu ale zrezygnowali ze wzgledu na koszty).Tak wiec Rosjanie powinni na to (AMBER) pójśc tak jak i Skandynawowie i Niemcy ktorzy ostatnio nie chcą sie kąpać w iperycie:)

Gość, 23 stycznia, 2008 - 02:16
Anonimie, Amber nie ma szans

Drogi Anonimie!

Proszę o podpisywanie się pod wypowiedziami!

To jest polityczne marzycielstwo bez żadnych realnych podstaw. Wystarczy sobie odpowiedzieć na pytanie, po co Rosja ma dać się chwycić za gardło państwom takim jak:

- Estonia, która odmówiła nawet prawa badania dna morskiego pod rurociąg Nord Stream
- Litwa, która groziła zablokowaniem dostaw do Kaliningradu i blokuje stosunki Unii z Rosją. Żądając dostaw ropy naftowej.

Rurociąg Nord Stream ma być bezpośrednim połączeniem dostawcy z odbiorcą Mgławicowy projekt rurociągu Amber (proszę o wstępne choćby studium projektu!) nie spełnia tych warunków. A cudowne pomysły Julii Tymoszenko z taryfami tylko utwierdzają zachód w przekonaniu, że problemem nie jest Rosja, tylko kraje tranzytowe.

Iperyt już dawno wypłukany do Bałtyku.

- - - - - -
Andrzej Szczęśniak

Andrzej Szczęśniak's picture
Andrzej Szczęśniak, 23 stycznia, 2008 - 07:59
Amber, Litwa, Rosja

Ot prosty przykład do powyższego komentarza:

Prezydent Adamkus żąda 28 mld $ rekompensat od Rosji za okupację.

cytuję: <a href="http://www.novopol.ru/article33975.html">www.novopol.ru</a>

Валдас Адамкус на расширенном заседании коллегии литовского МИДа заявил, что Литва будет настаивать на признании Россией факта оккупации, и потребовал от России выплаты компенсации в размере $ 28 млрд.

I jeszcze jedna wypowiedź prezydenta Adamkusa: "Rosja dzięki swojej odnowie gospodarczej może wdać się w zimną wojnę":

cytuję: <a href="http://www.msnbc.msn.com/id/22773564" />msnbc.com</a>
"The question comes up whether a very strong financial recovery in Russia is a stimulus for the new Russian leadership to return to the cold war," said the veteran Lithuanian president in an interview with the Financial Times.

"It's a big question mark. I don't believe that at the present time any of us, big or small - the European Union, the US or other big powers - definitely has the answer. But I believe the same big question is in every­body's mind in the western world."

"The one big minus is that Russia wants to dominate and dictate. What the rest of the world in the 21st century is looking for is that Russia will become a constructive, democratic, active participant in creating a new society and building a better quality of life for all people," he said.

I jak tu budować rurociąg Amber przez Litwę. Rosjanie nie są samobójcami ;-)

- - - - - -
Andrzej Szczęśniak

Andrzej Szczęśniak's picture
Andrzej Szczęśniak, 23 stycznia, 2008 - 10:31
Amber raz jeszcze

Amber idzie wzdluż granicy estońskiej z Petesburga(zbiera gaz z dwóch dużych rur jak Nord stream przez bałtyk), omija też Białoruś i Ukraine wiec co ma do tego Julia? Pozostaje Litwa ale te wypowiedzi prezydenta to pikuś.Trzeba odrzucić emocje i to co bylo i rozmawiać pragmatycznie i biznesowo - tylko czy to jest własnie możliwe? Z naszej strony Pawlak rokuje nadzieje.

Przeciez jest to bezposrednie połaczenie z odbiorcą -z Unią- Zaczyna sie na Łotwie.

Imperyt jest nie grożny na dnie nieruszany.Przy wydobywaniu sieci ostanio poparzyło sie kilku rybaków z Borholmu obok ktorego ma przebiegać gazociąg a w miejscu gdzie sie poparzyli niedaleko brzegu ma powstać morska platforma monitorująca.

To własnie Rosja i Unia wytrąca nam Amberem chwytanie jej za gardło, no bo w jaki sposób.Mamy z Litwą zakręcać gaz z Rosji dla starej Unii jako kraje dzisiaj unijne?! Wytrącając sobie z góry ten argument w przypadku powodzenia najwazniejsze rury rosyjskie ida tranzytem przez nasz kraj.To jest własnie bezpieczeństwo energetyczne na lata.W innym przypadku (rura na dnie Bałtyku) stare obecne rury przez Polske mogą być w "remoncie" gdy Białoruś i Ukraine zechce utrzymania cen nierynkowych albo zwyczajnie w remoncie i nieopłacalnosci utrzymania i cały gaz pójdzie dnem morza a my bedziemy na lodzie,ewentualnie pobierając ga z rosyjski z Niemiec:)

Marcin vel Anonim

Gość, 25 stycznia, 2008 - 00:59
Historyczne przypomnienie

Poprzedni szef „Gazpromu” - Rem Wiachiriew szacował, że przez Polskę mogłoby płynąć tranzytem 120 mld m sześc. gazu, co mogłoby dać miliard dolarów rocznie wpływów z tytułu opłat tranzytowych.

Kategorycznie odmówiliśmy budowy „pieriemyczki”, twierdząc, że na tym straci Ukraina.

Ukraina za to teraz – jakby w nagrodę - bez mrugnięcia okiem zablokowała import polskiego mięsa, bo to godzi w doraźne interesy ukraińskie i jest - po części - na rękę Rosji.

Aleksander Gudzowaty twierdzi, że Rosjanie w interesach są pragmatyczni i racjonalni i że przy podejmowaniu decyzji nie kierują się chwilowymi emocjami.

wojtek's picture
wojtek, 23 stycznia, 2008 - 06:28
Rosyjska strategia jest jasna i klarowna

Rosyjska strategia jest jasna i klarowna. I realizowana.

Polski problem polega na tym, że politycy nie mają bladego pojęcia o zasadach tego biznesu. Jak nawet wyczytali coś z rosyjskiej strategii, to zrozumieli jedno: "energia jest narzędziem polityki". Koniec kropka. I wtedy hulaj dusza - piekła nie ma. Można nie liczyć się z zasadami ekonomii. Ale to bardzo krótko. Potem przychodzą rachunki. I trzeba płacić. Kończy się fiesta.

- - - - - -
Andrzej Szczęśniak

Andrzej Szczęśniak's picture
Andrzej Szczęśniak, 23 stycznia, 2008 - 08:04
Zauważenie i komentarz

cytuję: Andrzej Szczęśniak
Rosyjska strategia jest jasna i klarowna. I realizowana.
Polski problem polega na tym, że politycy nie mają bladego pojęcia o zasadach tego biznesu. Jak nawet wyczytali coś z rosyjskiej strategii, to zrozumieli jedno: "energia jest narzędziem polityki". Koniec kropka.

Panie Andrzeju,
Pozwolę sobie na jedno zauważenie i maleńki komentarz do cytowanego fragmentu.
Zauważenie:
Jednym z elementów Pańskiego Bloga jest blok, który nazwał Pan "Ciekawe działy", a w nim rozdział "Rosja".
Gdy przeczytałem, że rosyjska strategia jest jasna i klarowna, to postanowiłem sprawdzić, czy dał Pan szansę czytelnikom swojego Bloga zapoznać się z tą strategią (to stwarza warunki dla podwyższenia merytoryczności potencjalnej dyskusji).
W zdumieniu zobaczyłem, że rozdział jest pusty!
Podpowiadam: proszę opublikować na stronicach Bloga nacjonalne i korporatywne strategie głównych "graczy" tego rynku.
Wszystko stanie na swoje miejsce.
Komentarz:
Obserwując epileptyczne drgawki polskich politykierów (czytaj kolesiów), nazywane, nie wiadomo dlaczego, Strategią Energetyczną Polski doszedłem do tego samego wniosku co Pan - oni nie czytają lub nie rozumieją.
Postanowiłem zmienić tą sytuację i napisałem listy do Prezydenta, Premiera i Ministerstwa Gospodarki, w których wyłożyłem najważniejsze aspektych nacjonalnych strategii Federacji Rosyjskiej i Gazpromu, oraz dałem porady dotyczące stworzenia realnej strategi RP.
W tej sytuacji nic ich nie tłumaczy - nawet jeśli nie mogli zrozumieć, to musieli!!!

Waldemar's picture
Waldemar, 23 stycznia, 2008 - 13:54
Irek

Jest oczywistym, ze Rosjanie nie zgodzą się na Jamał II, czy inne Ambery, bo wolą ograniczać znaczenie państw tranzytowych.

Ale powtarzanie argumentacji Moskwy jakobysmy sami byli temu winni, jest co najmniej nieuczciwe.

Panie Andrzeju, nie uwierzę, że Pan nie odróżnia łącznika międzysystemowego od drugiej nitki Jamału.
Promowany przez Gazprom projekt "pieremyczki" (mającej łączyć Białoruś ze Słowacją, przez Lubelszczyznę i Bieszczady) był o tyle egzotyczny, że w przypadku realizacji nie umożliwiałby Rosji zwiększenia ilości transportowanego gazu do Europy. Stanowiłby jedynie niewielki by-pass istniejących gazociągów.
Powinno to Panu dać do myślenia... Zresztą nie uwierzę, że Pan tego nie rozumie.

Tym którzy nie kojarzą kontekstu, przypomnę: była to inicjatywa wynikająca z taktycznych celów politycznych - prymitywna, na szczęście nieudana, próba szantażowania Ukrainy Polską.

Otóż propozycja pieremyczki pojawiła się w 2000/01 r. gdy Rosjanie chcieli przejąć kontrolę nad ukraińskim systemem gazociągowym. To była próba postawienia Ukraińców pod impasem - oddajecie rury, albo omijamy was przez Polskę.

Należało się spodziewać, że jeżeli Polska wyraziłaby zainteresowanie rosyjską propozycją, to wówczas Ukraina - zgodnie z rosyjskim scenariuszem - zgodziłaby się na dopuszczenie Gazpromu do swojego systemu tranzytu gazu. I tyle byśmy słyszeli o pieremyczce...
Bylibyśmy wykorzystani jako pożyteczni idioci, a konsekwencje dla stosunków polsko-ukraińskich byłyby wysoce niekorzystne. I OCZYWIŚCIE NIKT NIGDY NA POWAŻNIE NIE ROZPATRYWAŁ BUDOWY PIEREMYCZKI.

Gość, 25 stycznia, 2008 - 22:23
Ludowcy PSL i Pawlak przypominają o krajowym biopaliwe

Sobotnia Rada Naczelna PSL omówiła m.in. sprawy związane z przyszłością Wspólnej Polityki Rolnej UE oraz zaplanowanym na jesień kongresem ludowców - poinformował jej szef, Jarosław Kalinowski.

Jak podkreślił wicepremier Waldemar Pawlak, ludowcy chcieliby zwrócić uwagę na potrzebę "większego zaangażowania w nowe technologie, w paliwa odnawialne, naturalne, a także drugą generację biopaliw".

Jego zdaniem, "okazuje się, że uwaga została skupiona na dywersyfikacji gazów, a zapomniano o krajowych źródłach energii".

Źródło : PAP

Ps. Moim zdaniem dażenie PSL do biopaliw jest celem naturalny ruchu ludowców od wielu lat.

wojtek's picture
wojtek, 27 stycznia, 2008 - 08:22
energetyka Polska

Nasz kraj musi się nastawić na to,co w perspektywie kilku lat stanie się faktem - radykalny problem z zaopatrzeniem w ropę.
Oczywiście należy wdrażać bez zbędnych dyskusji biopaliwa, ale aby nie zakłócać zaopatrzenia w żywność, chyba ich udział nie będzie przekraczał 10 %.Pozostaje konieczność dbania o górnictwo, ponieważ tylko węgiel w naszych warunkach może być surowcem do produkcji ciekłych paliw syntetycznych. Ostatni przykład unikania rozmowy przez Premiera z żonami strajkujących górników, świadczy, tylko o braku jakiejkolwiek perspektywicznej polityki w stosunku do tej podstawowej gałęzi naszej gospodarki.
Również przenoszenie transportu na szyny ginie w powodzi słów oraz braku konkretnego działania.
Nie udolne rządy ( wszystkie ), które może w końcu po 30 latach jakoś wymęczą autostrady w Polsce, wówczas kiedy już nie będzie paliwa. A tak ogólnie jak ktoś tylko zaczyna coś robić w zakresie wykorzystania OZE to zamiast napotykać na pomoc Państwa to tylko natrafia na szykany i trudności.
Obojętnie czy to jest geotermia ( O.Rydzyk ) czy małe elektrownie wiatrowe czy wodne czy nawet zakup pól naftowych ( Krauze ).
Również wszelkie działania w dziedzinie produkcji biopaliw czy przeróbki węgla widzę w bardzo czarno mając tak delikatnie mówiąc mierne rządy, których głównym celem jest walka o " koryto ".
W sukurs idą im polscy " biznesmeni " , dla których głownym polem działania są machloje finansowe i hochsztaplerskie inwestycje np
( wieżowiec wrocławski ).
Na koniec pozdrawiam Twórców tej strony i życzę im wytrwałości.

Gość, 27 stycznia, 2008 - 15:54
Taki już widać mój los ...

cytuję: Gość
Pozostaje konieczność dbania o górnictwo, ponieważ tylko węgiel w naszych warunkach może być surowcem do produkcji ciekłych paliw syntetycznych.

... żeby prostować ewidentne przekłamania.
Surowcem do produkcji ciekłych paliw syntetycznych mogą być dowolne odpady nieorganiczne(!), zawierające tlen.
Wykorzystanie węgla do produkcji takich paliw, bez uprzedniego wykorzystania jego ciepła spalania, powinno być traktowane jak zbrodnia przeciwko ludzkości.

P.S. Autorem Bloga jest jedna osoba - Pan Andrzej Szczęśniak.

Waldemar's picture
Waldemar, 27 stycznia, 2008 - 18:41
Nie zgadzam się

Nie zgadzam się:

- "w perspektywie kilku lat stanie się faktem - radykalny problem z zaopatrzeniem w ropę." - na 40 latmamy udokumentowanych - pewnych rezerw.

- "bez zbędnych dyskusji biopaliwa" - tak to się za komuny robiło. Teraz dyskusje są potrzebne i rachunek ekonomiczny. I zdrowy rozsądek też. Przy biopaliwach szczególnie.

- "konieczność dbania o górnictwo" - proszę o dokładanie z własnej kieszeni.

- "OZE" - przeszkoda jest jedna ekonomia, rachunek, bilans - w OZE to wszystko żeruje na przymusie lub dotacjach. Więc może ostrożnie z szafowaniem pieniędzy podatników. Chętnych do nich - dłuuuuuuuuuga kolejka.

Uwaga ogólna - proszę o nie obrażanie rządów, biznesmenów, ani nikogo generalnie - to wbrew zasadom tego miejsca. "Koryta", "machloje" proszę o zostawienie na zewnątrz. Jak kapelusza.

- - - - - -
Andrzej Szczęśniak

Andrzej Szczęśniak's picture
Andrzej Szczęśniak, 28 stycznia, 2008 - 14:29
Subskrypcja RSS
Subskrypcja RSS